Wednesday, February 4, 2009

HMT 329: MEET UNCLE HUSSIEN

Meet Uncle Hussien: Lagu Untukmu

Kami membuat analisis konstrastif terhadap lirik lagu ini menggunakan aspek semantik.

Lagu ini membawa maksud tiada apa-apa juga perkara yang dapat mengubati hati penulis lirik yang telah dilukai. Luka itu menyebabkan penulis berkeadaan seperti seseorang yang lumpuh dan tidak mampu berdiri. Penulis juga menyatakan bahawa beliau tidak akan berubah, daripada dirinya yang sebenar walaupun hati kekasih penulis bukan untuknya.

Penulis menyatakan bahawa pasangannya bahagia namun pemikiran antara mereka berbeza, yang menyebabkan hati mereka tidak mungkin bersatu.

Seterusnya, penulis mempersoalkan tentang bandingan dirinya dengan boneka yang selalu dimainkan dan dikawal oleh kekasihnya. Penulis menegaskan bahawa dirinya juga mempunyai hati dan perasaan dan menanyakan kepada pasangannya adakah dirinya pernah difikirkan. Penulis menyatakan bahawa cukuplah segala yang telah dilakukan oleh pasangannya.

Penulis juga tidak memahami dan tidak dapat melayan sikap pasangannya yang merupakan seorang gadis. Penulis menegaskan bahawa beliau dan pasangannya berbeza. Penulis ingin dibebaskan dan dilepaskan kerana mereka tidak sehaluan. Bagi penulis, cukuplah setakat di sini sahaja hubungan mereka berdua.

5. Husna Hasan
17. Nur Najwa Hanim A.Rani

No comments:

Post a Comment